Søvassli leirskole

Generell beskrivelse av leirskolen:

Søvassli Fjellsenter ligger like under tregrensa med kort vei til skog, snaufjell og vann. Beliggenheten danner grunnlaget for et variert friluftsliv uansett årstid og vi utnytter de naturgitte mulighetene fjellet gir. Individuell utvikling og samhandling vektlegges gjennom aktiviteter som utfordrer egne grenser, krever tilstedeværelse, bygger kameratskap og skaper mestring.

Vi har romslige lokaler hvor elevene kan være sammen på fritiden. Kjøkkenpersonalet serverer god og sunn mat, og vi legger vekt på gode måltidsfelleskap sammen med elevene.

Aktiviteter høst og vår: kanopadling, livet i ferskvann, flåtebygging på stranda, dyr og planter i fjellet, naturtyper, ferskvannsfiske, topptur, tur med Alaska husky

Aktiviteter vinter: på ski i vinterfjellet, skileik, skredlære, snøhulegraving, dyr og planter om vinteren, isfiske, samhandling, skiskyting, hundespann med Alaska husky, aking

Aktiviteter hele året: pakke dagstursekk, bekledning, bål og båltyper, førstehjelp, orientering i fjellet, fjellvett, friluftsmat, samhandling, klatretårn, rappellering, taubane, øksekast og luftgeværskyting

Leirskole for alle: Vi legger til rette for elever med spesielle behov.

Hundespann med trollvogn er spesielt godt egnet for elever med funksjonsnedsettelser, og som trenger transport innover fjellet.

Kano og båt fungerer også som gode framkomstmiddel som fungerer for nesten alle.

Fritidsaktiviteter: Fotballbane, volleyballbane, frisbeegolfbane, basketkurv, fotballspill, bordtennis, shuffelboard, brettspill mm.

Gapahuk med bålpanne kan brukes også kveldstid sammen med lærer.

Driftsessong: Vår, høst, vinter

Eier: Norsk Luthersk Misjonssaband

Pedagogisk ledelse: Ansatt lærer, Orkland kommune

Kapasitet: Inntil 80 elever