Solbukta leirskole

Generell beskrivelse av skolen:

Velkommen til Solbukta leirskole.
Her i skjærgården utenfor Fredrikstad, hvor land møter hav og ferskvann møter saltvann, ligger en av Norges lengstlevende leirskoler. Siden 1966 har elever boltret seg på Solbukta med aktiviteter som gir opplevelser og læring for livet. Solbukta leirsted er et veldrevet overnattingssted hvor det legges til rette for at alle elever skal føle at det er godt å være.

Med nærhet til alt, elva med ferskvann, havet med saltvann, nydelig kystnatur med fyrlykter og badestrender, Fredrikstad by med sine muligheter og Hvaler med Norges første marine nasjonalpark, så er Solbukta ett veldig godt utgangspunkt for en fantastisk leirskoleuke hvor minnene og lærdommen kommer til å sitte lenge etter at oppholdet er over. Et leirskoleopphold på Solbukta har fokus på det det maritime. Elevene er med på aktiviteter som på en morsom og inspirerende måte gjør at de vil få ny kunnskap og innsikt i vår mangfoldige maritime verden.   Her får du opplæring i bruk av båter, innføring i sikkerhet på og ved sjøen og kunnskap om det mangfoldige livet i og ved saltvann.

Emner og arbeidsoppgaver om blant annet:

Tur til Foten med krabbefiske, strandvad, kasteskrape og sjøkikkert,
fiske, båttur med vannprøver og planktonhov,
opplæring i båtbruk/sjøvett, kano, sykkelbåt og robåt,
knuter og stikk, flåtebygging og manøvrering,
Strømtangen fyr, helleristninger,
Gamlebyen i Fredrikstad,
Modelljernbanemuseet,
besøk på seilskute,
ro-orientering med kompass,
natursti, meteorologi og
bueskyting.

• Ped. ledelse: Ansatte lærere i Fredrikstad kommune
  • Driftssesong: mai-juni, aug.-okt.
  • Varighet: mandag – fredag
  • Kapasitet: Max 80 elever