Kruge leirskole

Generell beskrivelse av skolen:

Kruge leirskole er en kystleirskole som ligger i sjøkanten på øya Hvasser ytterst i Tjøme kommunes skjærgård. Det er 3 mil fra Tønsberg.

Fra 1980 har det vært drevet leirskole på Kruge.  Kruge ligger ved fiskehavna Sandøsund, hvor fiske, losvirksomhet og båtliv har satt og fremdeles setter sitt preg på miljøet.

KRUGE kan by på følgende emner/aktiviteter:

• Sjøvett og båtbruk – Vi har kanoer, robåter og motorbåter.
  • Fiske/marinbiologi – Vi driver tradisjonelt skjærgårdsfiske med garn,  ruser og snører. Fangsten samler vi i et saltvannsakvarium. Oppdagerferd i strandkanten med studier av livet i fjæra hører med.
  • Kystkultur. – Lokalhistorie om livet i et kystsamfunn før og nå. Vi legger vekt på den muntlige fortellertradisjon. Fra isens skuring, vikingtid, Tordenskiold, losing, seilskutetida og fram til dagens kystsamfunn.
  • Vikingtid – Vi er vikinger for en dag hvor vi kjemper mot hverandre i forskjellige skeid (kamper).
  • Miljølære – Naturopplevelser i vakker kystnatur, studier av sjøens planter og dyr, værobservasjoner og sjøvett.
  • Varierte fritidsaktiviteter.

Eier: Richard Dahl

Varighet: mandag til fredag

Driftssesong: April/juni – august/oktober