Knutmarka leirskole

Generell beskrivelse av skolen:

Knutmarka leirskole ble etablert i 1975 og ligger ca. 3 km fra Svolvær sentrum i et populært friluftsområde. Beliggenheten gir unike muligheter til utfordringer og opplevelser av natur, kultur, hav og fjell.
I nærheten av leirskoleområdet ligger alpinbakke, fotballbane og turstier til fjellene.

Anlegget:

14 hytter, storstue/hovedhus på 120 kvm, båtnaust, klatrevegg og en padledam.

Varighet:

Leirskoleoppholdet er basert på fem dagers opphold, søndag – fredag. Leirskolen har kapasitet til ca. 85 elever, som fordeles på hytter i ulike størrelser fra 4 til 10 personer.

Målsetting:

Som vertskap/faglig ansvarlig for leirskoledriften, er det vår oppgave å gi elevene gode opplevelser. Vi skal legge forholdene til rette slik at elevene kan bo, arbeide og utnytte fritiden sammen i et nytt og spennende miljø.

Arbeide med emner som tradisjonell skole ikke underviser i og tilrettelegge for aktiviteter i et trygt miljø med erfarne og kompetente lærere/instruktører.
Vi vektlegger samarbeid, glede og utfordringer som gir varige minner.

Vi søker å tilby våre brukere et faglig forsvarlig og variert program hvor vi legger vekt på at alle kan delta.

Aktiviteter:

• Kulturkveld med musikalsk reise gjennom Lofotens historie
  • Spennende grottetur i verdens eldste fjell
  • Klatring, rappellering, stolpestup, aktivitetsløype, m.m.
  • Garnfiske på Lofothavet og besøk til Lofotakvariet i Kabelvåg
  • Kano, luftgevær og pil og bue
  • Unik fjelltur avsluttes m/ bading i Svolværvannet

Pedagogisk ledelse:
Vågan kommune har ansvaret for leirskolens lærere.