Aarholt-tunet leirskole

Generell beskrivelse av skolen:

Aarholt-tunet leirskole i Stokke i Vestfold gir elevene opplevelser, kunnskap og erfaringer i samhandling, egenmestring og undring/ ro. Undervisning og aktiviteter er relatert til læreplanene. Aktivitetene varierer gjennom dagen og fra dag til dag.

SAMHANDLING

Leirskolen har tatt bort konkurransemomentet. Vi legger i stedet stor vekt på samhandling/lagbygging, – og å gjøre hverandre gode ved praktiske, morsomme oppgaver som teambuilding, flåtepadling på elv/ innlandsvann, natursti og orientering etter kart.

EGENMESTRING

Elevene får sette seg egne mål i trygge omgivelser i Tarzanløype og gjennom klatreutfordringer i vegg, på bruskasser og ved balansering og rappellering og svevebane (zipline). Elevene feller trær og kløyver ved med øks, skyter med luftgevær og pil og bue. Og så er det kjempestas å sove ute i Bøketunet.

RO, UNDRING og HISTORIEFORTELLINGER

Elevene baker brød i den gamle steinovnen, steker flattbrød på takke, spikker og tenner ilden med tenn-stål. Fisker med enkelt utstyr, klipper sauer, tvinner tråd, forer og rengjør hos dyrene. Melker, børster og forer i økologisk kufjøs på nabogård. Tenker miljøbevisst om energibruk, mat og søppel. Finner bergkrystaller og hører om bøkeskogens historie og om «Fredrik som bodde under jorda» på grensa mellom tre gårder.

Beliggenhet: Sandefjord kommune i Vestfold, 7 km vest for E-18 i usjenert og bilfritt miljø.

Overnatting: Koselige, gamle og nyrestaurerte tømmerhus fra 1800-tallet.

Bespisning: Rikelig og god mat 4 ganger i døgnet, også diettmat.

Rektor og eiere: Ingfrid Weydahl og Svein Aarholt som også bor på leirskolen.

Driftssesong: Mars – juni og august – oktober.

Varighet: Mandag-fredag i fire fulle døgn.

Kapasitet: 2-3 klasser, opp mot 70 elever.
6. trinn om våren.  7. trinn om høsten.
Gratis opphold for nødvendige lærere som blir med.

Påmelding/ informasjon: leirskolen@aarholt-tunet.no